Mandarin, Clementin eller Satsumas?

Nämnde jag att jag inte har något liv. Men erkänn du undrar också över vad som är vad av Mandarin, Clementin och Satsumas? Jag menar vad ska man säga...? Jag hittade en artikel om det här :
http://www.metro.se/se/article/2007/11/15/22/5351-45/index.xml


Clementin

Utseende: Orangefärgat skal som är något tjockare än på en satsuma. Nästan alltid kärnfri.
Smak: Söt och uppfriskande.
Säsong: Importeras från november till mars från Marocko och Spanien.
Kuriosa: Uppkom genom en korsning mellan mandarin och pomerans. Den småcitrusfrukt som vi äter allra mest av.


Satsumas

Utseende: Orange, men har ofta gröna skiftningar i skalet (är dock mogen trots detta). Tunnare skal än hos clementinen. Är nästan alltid kärnfri.
Smak: Mild, sötsyrlig. Syrligare än clementinen.
Säsong: Importeras från Spanien från mitten av oktober till januari.
Kuriosa: Kommer ursprungligen från den japanska provinsen Satsuma.


Mandarin

Utseende: Gul till blekt orange. Relativt tunt skal. Mycket kärnor.
Smak: Påminner mycket om clementin men är något sötare.
Säsong: Finns ingen. Läs nedan.
Kuriosa: Mandarin innehåller så mycket kärnor att den har  ersatts av kärnfattigare sorter. Den största skörden går därför i stället till mandarin på burk och till drycker.
Källa: David Ottosson på Allfrukt


Tänk det är så kul att lära folk saker, jag borde kanske bli lärare?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback