Två rosa band

Det finns två rosa band ute i affärerna. Det vet säkert de flesta. Den ena sorten är de som finns på bland annat Lindex och varje år är designade av olika personer. Den andra sorten finns på till exempel Åhlens där det är ett vanligt rosa, typ sidenband. Jag fick i veckan lära mig skillnaden mellan dessa band. 
 
- Det designade bandet ges ut av Cancerfonden, vilket betyder att pengarna går till generell cancerforskning och inte alls till just bröstcancer. Även om det är just bröstcancer som rosa bandet symboliserar. 
 
- Det vanliga rosa sidenbandet ges ut av Bröstcancerfonden, där går pengarna till forskning om bröstcancer. 
 
Jag hade ingen aning om att det var så, därför undrar jag om det har varit så alla år? I så fall känner jag mig nästan lite lurad (eller dåligt informerad), för jag har alltid valt att köpa det designade bandet, hallå, det är ju finare!? Grejen pengarna går till är ju i sig inte dum, att ge pengar till cancerforskning är ju jättebra. MEN eftersom det är ett rosa band jag väljer att köpa just i oktober varje år så är det till bröstcancer jag vill skänka pengar. Det finns så många andra sätt att skänka pengar till Cancerfonden.
 
Är det någon mer är jag som missat denna skillnad mellan banden?
 
 
Det vänstra bandet är det designade av Cancerfonden
Det högra rosa bandet är det som ges ut av Bröstcancerfonden

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback