Politik

Alltså, jag är inte helt insatt i politiken och är inte helt säker på att jag röstar rätt i valet på söndag. Dock vet jag vad jag INTE ska rösta på. Och det är alliansen! Fy säger jag bara. Jag sitter här och skrattar åt dem på debatten just nu när de diskuterar skolfrågan. En fråga jag verkligen brinner för just nu. Blir så arg.

De säger att de tycker att det ska finnas yrkesutbildningar på gymnasiet, där det inte ska vara så mycket teoretiskt. Eftersom 17 åringar kan vara väldigt skoltrötta! De tycker alltså inte att man ska "tvingas" att läsa de ämnena man behöver för att gå högskolekompetens. Eftersom det är många som blir underkända och då hoppar av gymnasiet...

Grejen är den att det är ju alliansen också dessutom som har infört det här nya med konvux. Att läser man upp betyg/läser till betyg på konvux nu så hamnar man i en annan intagningsgrupp, där man inte alls har samma chans att komma in på det man söker. Så om jag inte visste att jag ville bli ekonom när jag var 17 år och sökte till Media så får jag sota för det när jag är 20 och inser att jag inte har fått med mig Matte C. Eftersom jag måste läsa till den kursen på konvux och då har typ ingen chans alls att komma in.

Och om det är som de säger att många är skoltrötta under gymnasiet. Och att det är mycket som kan hända. Det kan vara jobbigt i familjen, det kan vara att man hanmar i fel kompiskrets och helt enkelt bara hamnar fel eller vad som helst. Då får man ingen andra chans. Eftersom att läser man upp betygen så har man fortfarande mindre chans än andra att komma in. Och eftersom de vill ta bort det där med högskolekompetens på gymnasiet så kan man ju inte direkt ändra sig senare heller. Säg att man pluggar till snickare, och efter 5 år inser man att det hade varit roligare att vara Grafisk Designer. Då kan du inte gå direkt och plugga vidare eftersom du inte har kompetensen som krävs.

Sen så var det en som tipsade mig om att titta på ett klipp där
Stellan Skarsgård pratar. Titta på det säger jag bara. Så säger han allt man behöver veta om privatiseringen!!!! Lite skrämmande är det.

Dessutom så var det en ifrån Moderaterna med den fula tröjan "Sverige jobbar" som kom fram till oss i skolan. Hon tyckte att det var jättebra att unga får jobb, och tjänar mindre. OKEJ!  Är inte vi lika mycket värda som någon äldre. Vi har möjligtvis inte samma erfarenheter och så som en äldre. Sen är det självklart att man ska jobba sig uppåt i ett företag. Men då ska det inte handla om ålder. Har jag EXAKT samma arbetsuppgifter som någon annan så ska det inte vara min ålder som avgör att jag ska tjäna hälften av vad den andre gör. Dessutom är det upp till 26 som de vill att man ska jobba billigare. När man är 26 år, har man inte typ börjat skaffa familj då? Börjat stabilisera sig, kanske skaffa hus, köpa bil... hur ska man göra det när man jobbar billigare?

SERIÖS TJEJ!! haha. Nä, röd/gröna ska man rösta på, på söndag! det är då ett som är säkert.

Kommentarer
Postat av: Anonym

DET ÄR BRA JOSSI!

2010-09-16 @ 23:29:39
Postat av: Anonym

från lenny

2010-09-16 @ 23:29:56
Postat av: Tommie

Jo, alliansen har inte riktigt alla bestick i lådan. ;)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback