Krönika

Jag blir förvirrad, hur gammal är jag?

Ibland undrar jag om det verkligen är rätt personnummer som står på min legitimation. Kanske skickade jag efter från fel ställe, och fick ett fakelegg. Eller så fick mamma och alla barnmorskor på BB hjärnsläpp och plussade på några år på min födelse.
Jag skulle hämta ut ett recept på apoteket för någon dag sedan. Damen bakom disken som skulle ge mig mina tabletter tittade på mig, hon tittade på dataskärmen, sedan tittade hon på mig igen med en skarp blick och sa ”Mjaa, det verkar som om du har fått en barndos på dina tabletter, jag vet inte om det stämmer, är du över tolv?” sedan klappade hon mig lite på axeln. Där stod jag i min rosa, stickade mössa med en boll på toppen och pep fram ”Ja, jag är nitton!”. Borde inte doktorn ha sett på mitt personnummer att jag var över tolv, och då gett mig en vuxendos, och borde inte apotekaren också ha sett på mitt personnummer att jag var över tolv, och inte behövt fråga?
Jag har några kompisar som redan för ett år sedan tog sig in på klubbar där det var tjugotre som åldersgräns gräns, och jag var så avundsjuk över det. Det är jag fortfarande, eftersom det enda stället jag skulle kunna ta mig in på utan att behöva visa legitimation är lekrummet på IKEA. Sedan har vi min lillasyster som är två och ett halvt år yngre än mig (alltså sjutton år), och många av hennes kompisar tror att det är jag som är min lillasysters lillasyster.
Kanske tolkar folk att jag är yngre än vad jag är eftersom jag fnittrar som en liten flicka, är väldigt lättroad och älskar rosa. Rosa är ingen vuxenfärg och att vara oseriös och flamsa runt passar sig inte heller i andras ögon. Inte när man är närmare tjugo år i alla fall. I mina ögon är det inge fel på det alls. Så det så!
Jag ser alltså ut att kunna vara yngre än tolv, och absolut max sexton. Mina kompisar som idag kommer in på ställen där det är tjugotre skulle då alltså se ut att vara ungefär sju år äldre än jag. Just nu känns det för jävligt rent ut sagt! Men jag får se det från den ljusa sidan, för när vi fyller trettio – Då kommer jag fortfarande att se ut som tjugotre!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback